De sculpturen van Gerlinde Habkekotté zijn ruimtelijk monumentaal en doorzichtig.Habekotté betreedt de ruimte van de fantasie met haast mystieke opengewerkte sculpturen, waaruit een haast vrolijke dichterlijke taal spreekt. Zij heeft behoefte aan monumentale beelden die veel ruimte innemen en toch niet massief zijn. Soms kiest zij voor de installatie vorm en heeft er veel voorover grote ruimtelijke projecten te maken. Maar het meest kenmerkende van Gerlinde Habekotté is dat het door transparantie (letterlijk en figuurlijk) ruimte laat voor spiritualiteit of mystiek.
Voor Gerlinde Habekotté is dat de directe omgeving van haar werkplaats. Het gebeuren in en om de rivier de Waal en het Maas-Waal kanaal.
De scheepvaart, de vissersbootjes, het hoge en lage water en wat dat zoal met zich meebrengt en meevoert. Het constructieve van schepen, gecombineerd met de organische lichaamsvorm van de romp, kan ze goed gebruiken in haar werk. Fascinerend vindt ze de chaos die achterblijft nadat het hoge water weer is gezakt. Voor deze expositie heeft ze verschillende kleinere werken gemaakt met het thema ‘boot en landschap’.
In de tuin komt opnieuw ‘het verplaatsbare beeld van een boot (nr. 240)’. Dit beeld komt telkens in een andere gedaante terug op verschillend plaatsen in het land. De laatst jaren lag het afgemeerd bij een fruitteler in Weurt. Nu is het aan een nieuwe reis begonnen, met een totaal ander uiterlijk en zal het weer opduiken in de tuin van De Nieuwe Gang.